afstudeerproject, afgestudeerd

Afgestudeerd! Mijn afstudeerproject en toekomstplannen

Ik kan het bijna niet geloven, maar toch is het zo. Ik ben afgestudeerd! Vorige week donderdag had ik mijn eindpresentatie voor mijn afstudeerproject en sindsdien mag ik mijzelf officieel contentmarketingstrateeg noemen! En dat vind ik nogal wat hoor. Het is een behoorlijke titel en ik durf mijzelf eigenlijk nog helemaal niet zo te noemen.

Nu vraag je je vast af wat ik eigenlijk de afgelopen vijf maanden heb gedaan om af te kunnen studeren en dat leg ik je graag even uit!

Mijn afstudeerproject

Mijn afstudeerproject draaide om het ontwikkelen van een contentmarketingstrategie voor de industriële en vintage woonwinkel Hardwerk x Fogeltje in Leeuwarden. Ik ben zelf vanaf dag één vaste klant bij deze winkel en kom er erg graag. Toch viel het mij op dat zij qua online media niet extreem veel doen. Toen ik op een gegeven moment er bij toeval achter kwam dat ze ook kleding verkochten en zelfs een eigen kledingmerk aan het oprichten waren ik heel verbaasd.

Ik ben behoorlijk actief op social media, maar ik had nergens voorbij zien komen dat zij hier mee bezig waren. Ook was het op de webshop nergens terug te vinden. En toen besloot ik dat Hardwerk graag wilde helpen en ben ik heel brutaal geweest. Ik ben in gesprek gegaan met de eigenaar van de winkel en heb grofweg gezegd: “Dit kan veel beter en ik zou je graag willen helpen, mag ik mijn afstudeerproject uitvoeren voor jouw winkel?” Gelukkig kende ik eigenaar Lieuwe al een beetje, anders had ik dit echt niet zo durven zeggen hoor 😉  Hij moest wel een beetje lachen om mijn opmerking en zei dat ie erg benieuwd was naar wat ik voor hem kon betekenen en ging de uitdaging graag met mij aan!

Het probleem

Om te kunnen afstuderen moet je een probleem voorleggen in je afstudeerproject. Dit probleem wil je gaan verhelpen of in ieder geval gaan verbeteren met je project. In mijn geval wilde ik graag dat de kleding en de eigen kledinglijn van Hardwerk meer naamsbekendheid zou krijgen en dat het publiek bewuster zou worden van het feit dat er überhaupt kleding werd verkocht. Ik wilde dit probleem gaan oplossen door een contentmarketingstrategie te ontwikkelen die zich zou focussen op de kleding van Hardwerk.

Onderzoek

De eerste twee maanden van mijn afstudeerproject ben ik vooral bezig geweest met het doen van onderzoek naar contentmarketingstrategie. Ik heb onderzocht wat contentmarketing en contentstrategie is en wat een contentmarketingstrategie inhoudt. Ook heb ik onderzoek gedaan naar het publiek van Hardwerk en wat hun wensen zijn. Aan de hand van de resultaten van het onderzoek heb ik uiteindelijk de basis voor een contentmarketingstrategie ontwikkelt.

De contentmarketingstrategie van Hardwerk x Fogeltje

Uit mijn onderzoek kwam naar voren dat een contentmarketingstrategie eigenlijk een algeheel plan is waarin staat beschreven wat het verhaal van een bedrijf is en hoe dit verhaal gaat worden verteld door middel van content. Een contentmarketingstrategie kan diverse onderdelen bevatten, maar de volgende zeven onderdelen zijn in ieder geval onmisbaar in het plan:

  • Het verhaal
  • De doelstellingen
  • Het publiek
  • Content en contentformats
  • Contentkalender
  • Meten & analyseren
  • Aanpassingen en doorontwikkelen

Ik heb al deze onderdelen uitgebreid beschreven in het plan* voor Hardwerk en daarna ben ik verder gegaan met de uitvoerende fase van mijn afstudeerproject, namelijk het creëren van content en contentformats.

Content en contentformats

Ik heb een aantal contentformats ontwikkelt voor Hardwerk. Een contentformat is een vast model die je gebruikt om je content te delen op je social media kanalen en/of nieuwsbrief/webshop.  Een format is een terugkerend thema en zorgt ervoor dat je publiek weet wat ze kunnen verwachten. Je kunt het een beetje zien als een serie waar iedere week een nieuwe aflevering van verschijnt.

Een van de formats die ik voor Hardwerk heb ontwikkelt is het format: Wie maakt het? In dit format staat de maker van de designs van de eigen kledingcollectie van Hardwerk x Fogeltje centraal. Het format keert terug op de momenten dat Hardwerk een nieuwe design released dat is gemaakt door een nieuwe designer. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het publiek graag meer achtergrond informatie van producten willen zien. Door dit format krijgt het publiek een indruk van wie de designer is en komen ze meer te weten over de totstandkoming  van samenwerkingen tussen Hardwerk en designers. Op deze manier krijgen ze dus meer achtergrond informatie over het product.

De content die ik heb gecreëerd voor dit format bestaat uit een fotoserie die is geüpload naar het Instagram kanaal. Ik heb voor deze serie de eerste designer van het eerste shirt van de eigen collectie van Hardwerk geïnterviewd en gefotografeerd. Het interview heb ik uiteindelijk uitgeschreven tot een leuk onderschrift voor onder de fotoserie.

Graag stellen wij Maarten aan jullie voor! Zoals sommigen van jullie wel weten hebben wij een eigen kledinglijn en het leek ons tof om wat meer te vertellen over de ontwerper van ons shirt! Maarten is 23 jaar en studeert Docent Beeldende Kunst & Vormgeving. Via via kwam Maarten in contact met Hardwerk eigenaar Lieuwe die al wat toffe ideeën had liggen voor een eigen kledinglijn en zo is de samenwerking ontstaan. Maarten heeft zo’n vijf ontwerpen gemaakt voor de kledinglijn, waarvan zijn favoriete ontwerp inmiddels is geproduceerd en hij sluit ook zeker niet uit dat we meer van zijn werk in de winkel kunnen verwachten! Nieuwsgierig geworden naar meer? Kom dan gerust langs in de winkel om een shirt te passen en meer te weten te komen over deze toffe samenwerking! #portret #wiemaakthet #meetthemaker #ontwerper #kunstenaar #illustrator #creatief #samenwerking #kunst #shirt #shirts #shirtdesign #design #kleding #kledinglijn #kledingcollectie #limited #limitededition #hardwerkxfogeltje #Leeuwarden

Een bericht gedeeld door Hardwerk X Fogeltje (@hardwerkfogeltje) op

Overige content

Uiteraard heb ik nog meer contentformats ontwikkelt, maar deze ga ik niet allemaal hier behandelen, anders wordt het wel een heel erg lange blog 😉 Wel laat ik graag nog wat content zien die ik voor Hardwerk heb gecreëerd, namelijk een aantal analoge foto’s. Hier ben ik ontzettend trots op. Ik ben pas een aantal maanden bezig met analoge fotografie, maar wilde het perse in mijn afstudeerproject betrekken. Dit kon ook heel goed, omdat Hardwerk een vintage winkel is en juist door analoog te fotograferen komt dat vintage sfeertje weer goed terug in de foto’s.

De volgende foto’s zijn analoog gemaakt:

hardwerk x fogeltje hardwerk x fogeltje hardwerk x fogeltje hardwerk x fogeltje

Dit zijn vier shots die ik gemaakt heb en waar ik heel trots op ben. De eerste twee foto’s zijn van het eerste shirt uit de eigen collectie van Hardwerk x Fogeltje en de andere twee zijn bestaande merken die zijn verkopen in de winkel. Uiteraard heb ik er nog veel meer foto’s gemaakt, maar deze komen nog aan bod op mijn andere blog waar ik binnenkort meer over zal vertellen.

De contentkalender

Een handig onderdeel van een contentmarketingstrategie is de contentkalender. Deze kan je zelf maken en invullen naar je eigen wensen. Het zorgt ervoor dat je precies weet wat je wanneer wilt uploaden en op welke kanalen je het wilt gaan delen. Door te werken met een contentkalender creëer je veel meer overzicht voor jezelf waardoor je niet als een kip zonder kop op random momenten content upload. De contentkalender die ik voor Hardwerk heb ontwikkelt zag er als volgt uit:

contentkalender

Zoals je kunt zien is deze contentkalender niet alleen afgestemd op de kleding, maar ook op de andere spullen die zij verkopen. De reden hiervoor is dat kleding slechts een klein onderdeel is van de winkel. De interieuritems zijn en blijven de hoofditems van de winkel en daarom heb ik deze meegenomen tijdens het ontwikkelen van de kalender. Overigens heb ik op twee posts na mij niet bemoeid met het creëren van deze content. Dit heeft de eigenaar en zijn personeel voor hun eigen rekening gehouden. Ik focuste mij puur op content omtrent de kleding.

Het meten en analyseren van de content

De meest interessante fase van een contentmarketingstrategie is het onderdeel waarin je gaat meten en analyseren. Althans, ik vind dit het meest interessant. In dit onderdeel ga je kijken naar hoe de content heeft gepresteerd op de social media kanalen. Aan de hand van deze informatie kan je goed kijken naar wat goed gaat en naar wat beter kan.

Ik heb voor het meten van de resultaten van de content een Excel bestand gemaakt waarin ik alles nauwkeurig bijhield. Aan het eind van de maand kon ik daardoor goed kijken hoe de content had gepresteerd. De dingen die mij opvielen heb ik opgeschreven in de contentmarketingstrategie en uiteraard besproken met de eigenaar.

Aanpassen en doorontwikkelen

De laatste fase van het ontwikkelen van een contentmarketingstrategie is het maken van aanpassingen en het doorontwikkelen. Deze sluit goed aan op de meten en analyseren fase en wordt vooral in het begin regelmatig uitgevoerd. Een contentmarketingstrategie is namelijk nooit in één keer af. Er zijn altijd punten die opvallen en verbeterd kunnen worden. Naar mate de contentstrategie verbetert zijn aanpassingen steeds minder nodig en weet je precies wat wel en niet werkt. In het begin zou je iedere maand kunnen meten en aanpassen. Naarmate het beter gaat kan dit worden aangepast naar bijvoorbeeld één keer per kwartaal.

Ook wanneer alles goed gaat of stabiel is, is het goed om één of twee keer per jaar de strategie nog eens door te nemen en te kijken of er alsnog ruimte is voor verbetering. Ook kun je dan je doelen verversen, want ook deze veranderen natuurlijk met je bedrijf mee.

Een voorbeeld van een aanpassing voor Hardwerk is dat de contentkalender verbetert is. Hiervoor heb ik een nieuw ontwerp gemaakt, waarin gelijk opgeschreven kan worden wat de resultaten van de content geweest zijn. Dit werkt voor hun beter, omdat ze niet altijd tijd hebben om alles uitgebreid in het Excel bestand te zetten.

content kalender

Ik heb de kalender ook expres leeg gelaten, zodat deze iedere maand opnieuw kan worden afgedrukt en met de hand ingevuld kan worden. Op deze manier wordt het makkelijk voor ze om er mee te werken zonder dat ze een computer nodig hebben om het te kunnen invullen.

Behalve het verbeteren van de contentkalender heb ik Hardwerk ook aangeraden om meer te focussen op interactie met het publiek. Wanneer er reacties zijn onder posts wordt er namelijk nog te weinig terug gereageerd. Dit is wel belangrijk voor een betere engagement en dus een aandachtspunt.

Wat ik van mijn afstudeerproject vond

Ik vond het ontzettend leuk dat ik mijn afstudeerproject bij Hardwerk x Fogeltje mocht uitvoeren. Ik heb ontzettend veel geleerd over het ontwikkelen van een contentmarketingstrategie en dit was een mooie eerste stap met het kennis maken van hoe zoiets te werk gaat. Natuurlijk is een afstudeer periode van vijf maanden veel te kort om echt een volwaardige strategie te kunnen ontwikkelen. Ik heb maar één maand daadwerkelijk kunnen gebruiken voor de strategie en de rest was ik vooral bezig met onderzoek en andere zaken rondom afstuderen. Maar desondanks ben ik trots op het resultaat wat ik heb weten te bereiken in zo’n korte periode.

Daarnaast ben ik extra trots dat ik mijn project in vijf maanden heb kunnen halen. Ik heb het de laatst tijd namelijk echt niet makkelijk gehad. Ik heb nog steeds een rechtszaak tegen mijn (ex)werkgever lopen, ben nog steeds herstellende van mijn diagnose coeliakie en ook de scheiding van mijn ouders heeft veel van mijn tijd geëist. Ontzettend veel afleidingen dus. Desondanks heb ik keihard gewerkt en er alles aan gedaan om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten 🙂 Ook mijn docenten gaven aan dat ze erg trots zijn dat ik dit heb weten te bereiken ondanks dat ik het echt niet makkelijk heb gehad in mijn privéleven en dat vond ik wel fijn om te horen.

Mocht je een uitgebreidere uitleg van mijn afstudeerproject willen hebben dan kan je mijn afstudeerpresentatie bekijken op YouTube. Ook vertel ik in mijn presentatie wat ik zou hebben gedaan als Hardwerk mijn eigen winkel was geweest en ik alle tijd en geld van de wereld had gehad. Als je het leuk vind om dat te zien, klik dan op de video hieronder.

De daadwerkelijke presentatie begin bij 01.49. Daarvoor laat ik een korte video zien waarin ik in één minuut vertel wat ik heb gedaan. De video is echter niet zo goed te zien in de opname van mijn eindpresentatie, dus als je een duidelijkere versie van die video wilt zien, klik dan hier.

En nu dan?

Ja.. En nu dan? Nu moet ik aan de bak! En dat is heel erg spannend. Ik mag mijzelf officieel contentmarketingstrateeg noemen van mijn docenten, maar dit vind ik best wel eng. Het is een behoorlijke titel voor iemand die net is afgestudeerd en geen bureau ervaring heeft, maar zoals mijn docenten zeiden: ‘Heb vertrouwen in jezelf, je kan dit, je bent klaar voor deze markt, ga er voor!” En dat ga ik ook zeker doen!

Ik ben van plan om op te zoek te gaan naar een baan bij een contentmarketing bureau. Misschien dat ik niet direct een functie als contentmarketingstrateeg krijg, maar dat geeft niet. Ik heb genoeg ervaring met fotografie, grafische vormgeving en video om ook kick-ass content te kunnen creëren en mij op die manier omhoog te werken als volwaardig contentmarketingstrateeg. Aan ambities geen gebrek in ieder geval!

Ook speelt bij mij al een tijdje de gedachte om toch een eigen onderneming te starten en zo kleine ondernemers te helpen met hun contentmarketingstrategie. Niet alleen door het voor ze te ontwikkelen, maar ook om het voor ze uit voeren. Maar dit is een gedachte die pas sinds kort speelt. Voor nu wil ik eerst proberen een baan te vinden.

Verhuizen naar Zwolle

Overigens zal ik niet op zoek gaan naar een baan in Leeuwarden, maar in Zwolle! Ik ben ontzettend blij dat de stap om te verhuizen naar Zwolle eindelijk gemaakt kan worden. Dit stond voor mij al heel lang op de planning, maar nu wordt het eindelijk werkelijkheid. Mijn vriend wordt namelijk definitief overgeplaatst naar Zwolle voor zijn werk. We zijn nu druk op zoek naar een leuk huisje en hopen tussen augustus en maximaal oktober iets leuks te hebben gevonden en dan laten we Leeuwarden lekker achter ons.

Voor nu ga ik even bijkomen van alle stress van de afgelopen weken. Even lekker niks doen en ontspannen. Niet te lang natuurlijk, want ik wil zo snel mogelijk aan de bak, maar op tijd een adempauze nemen is uiteraard ook belangrijk 😉

Ik hoop dat jullie het tof vonden om te lezen wat ik nu precies heb uitgespookt de afgelopen vijf maanden!  Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust in de comments 🙂 

– Tini

 

Mocht je meer informatie willen over de inhoud van de door mijn ontwikkelde contentmarketingstrategie, neem dan contact met mij op via mijn contactformulier.
In verband met privacy heb ik namelijk besloten niet alle informatie openbaar te publiceren.